Rehabilitant

Równowaga – proste ćwiczenia -zachęcam do wspólnego wykonania zadań. Pozdrawiam p.Agatka 🙂 https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpyahaI5sRtNIwyP10?e=8ziDbQ

Witam serdecznie, dziś proste ćwiczonka ogólnorozwojowe 🙂 pozdrawiam serdecznie p. Agatka https://1drv.ms/v/s!An849xJJACpyaJW7eM1edyWf6Wg?e=buG3lb

Buteleczki sensoryczne

Buteleczki wypełnione zawartością nie tylko rozwijają stymulację słuchową, percepcję wzrokową, ale także rozwijają wyobraźnię, wpływają na wyciszanie układu nerwowego, mogą służyć jako roler do masażu.

Możemy stworzyć butelki sensoryczne suche lub płynne.

Potrzebujemy: wodę, żel do włosów, glicerynę, mydło w płynie, żel pod prysznic, cekiny, koraliki, suchy makaron , suchy ryż, brokat itp.

Ścieżka sensoryczna

Do wykonania ścieżki sensorycznej wykorzystane zostały puzzle piankowe, duże wykałaczki, gąbki do mycia, makaron,woreczek z grochem, druciaki do mycia naczyń,, plastikowa kratka do zlewu, potrzebujemy jeszcze klej na gorąco.

Proponuję zrobić taką ścieżkę w domu. Jest to ćwiczenie rozwijające stymulację dotykową stóp, dłoni, ćwiczenie równoważne ( faktury użyte do ścieżki mogą być różne: ostre, miękkie, gładkie, śliskie, twarde).

Wierszyki masażyki – jako element relaksacji

Dotyk jest zawsze postrzegany jako narzędzie terapeutyczne, dajemy dziecku poczucie bezpieczeństwa, budujemy relacje, nawiązujemy kontakt z dzieckiem. Wiele badań wskazuje na to, że łagodny masaż zmniejsza napięcie mięśniowe. Bardzo dobrą propozycją dla dziecka są tzw. wierszyki masażyki. Polegają one na naśladowaniu czynności zwierząt i ludzi za pomocą dotyku. Wierszyki można wymyśleć samodzielnie albo korzystać z gotowych opracowań.

Wieża z kubków

Potrzebujemy : kolorowe kubki plastikowe, papierowe ( można samemu pomalować), gotowe plansze z wzorami ustawienia kubków ( można zrobić to samodzielnie rysując różne kombinacje).

Ćwiczenie doskonali koordynację wzrokowo – ruchową, motorykę małą, stymulację wzrokową.

przykładowy gotowy wzór

Buteleczki sensoryczne do samodzielnego wykonania

Potrzebujemy: butelki po sokach, wodzie, różne materiały ( słomki, gąbki do mycia, materiały , patyczki do uszu, szklane kulki, itp).

Przedmioty z butelek wyciągamy za pomocą szczypiec. Jest to ćwiczenie , które doskonali motorykę małą, rozwija koordynację wzrokową oraz ćwiczenie poprawiające stymulację dotykową.

Nauka zapinania guzików

Przykładowy pomysł na naukę zapinania guzików

Zabawa – Gazetowe czary

  1. Robienie wiatru gazetami: dzieci trzymają gazetę najpierw w obu rękach, a potem w każdej osobno i machają nimi.
  2. Czołganie się po gazetach: gazety rozkładamy płasko na podłodze, a dzieci czołgają się po nich z jednej strony na drugą.
  3. Gazetowy baseball: dzieci zwijają gazety w rulon, a następnie odbijają nimi, np. piłeczki pingpongowe, nadmuchane balony.
  4. Darcie gazet: dzieci drą gazety na paski.
  5. Wkładanie małych kuleczek z gazet do butelek: z pasków gazet dzieci kręcą kulki i następnie wkładają je do butelek.

Rysowanie jednocześnie dwiema rękami.

Ćwiczenie rozwija percepcję wzrokową, orientację przestrzenną, poprawia koordynację wzrokowo – ruchową, utrwala świadomość lewej i prawej strony, poprawia świadomość ciała, stymuluje rozwój obu półkul mózgowych.

Zabawa kółko i krzyżyk

Potrzebujemy: kawałek filcu ( może być to też karton do którego będziemy przyklejać taśmę na rzepy), taśma na rzepy, klej, papier piankowy.

Taką wykonaną planszę można zabrać w podróż umili czas dzieciom.

Przykłady ćwiczeń i zabaw precyzyjnych

  • zapinanie dużych klamer,
  • zabawa pacynkami,
  • zgniatanie gumowych zabawek,
  • przekładanie kartek,
  • naśladowanie pisania na klawiaturze,
  • malowanie palcami

Zabawa z makaronem

potrzebujemy: makaron – różne kształty, barwniki spożywcze, woda, garnek

SERIA ĆWICZEŃ ROZMACHOWYCH

Celem jest ,po uzyskaniu stabilizacji centralnej, przygotowanie kończyny górnej do wykonywania funkcji manipulacyjnych i samoobsługowych

  1. Zabawy masami plastycznymi
  2. Tworzenie różnych kształtów z giętkich drucików
  3. Proste origami
  4. Nawijanie nitki/sznurka na kłębek
  5. Zabawa w kelnera niosącego tacę
  6. Przysypywanie ( np ryżu) do kubka z rotacja przedramienia

Ogólne zasady w czasie nauki czynności samoobsługowych

1.   Rozbieranie się jest łatwiejsze od ubierania. Nie wymaga tak dokładnego planowania. Warto zadbać też o to, aby odzież była trochę za luźna, dziecko wówczas poradzi sobie z większą łatwością i nabierze motywacji.

2.   Rutynowe powtarzanie na głos. Dla wielu dzieci jest to dodatkowy bodziec mobilizujący, ułatwiający zapamiętywanie.

3.   W czasie nauki ubierania i rozbierania trzeba stworzyć dziecku warunki poczucia bezpieczeństwa, aby zapobiec nasileniu się nieprawidłowości. Zmieniaj pozycje dziecka, podpowiadaj ruch, dłuższe sekwencje dziel na etapy.

4.   Zaplanuj trenowanie o innej porze niż rano – ważne jest aby na naukę mieć spokojny zaplanowany czas, nie może temu towarzyszyć pośpiech i nerwowość.

5.   Łatwiejsze są ubrania dające się wciągać i ściągać niż rozpinanie i sznurowanie.

6.   Przy zdejmowaniu ubrań nierozpinanych najpierw wyciągamy ręce z rękawów, a później ściągamy ubranie przez głowę. Przy ubieraniu kolejność odwrotna. Jest to związane z potrzebą „ uwolnienia” rąk z materiału w czasie wykonywania tej najtrudniejszej czynności, jaką jest przekładanie ubrania przez głowę.

7.   Jeśli dziecko ma wyraźną asymetrię w sprawności obu kończyn , najpierw ściągamy ubranie z kończyny sprawniejszej. Podczas ubierania – zachowujemy kolejność odwrotną. Sprawniejsza kończyna musi pomagać bardziej, więc należy jak najdłużej nie krępować jej ruchów materiałem ubrania.

ĆWICZENIA RÓWNOWAŻNE – zachęcam do wspólnych ćwiczeń. Pozdrawiam p. Agatka

Zapraszam do spróbowania swoich sił z krzyżówką sportową- hasła z krzyżowek można przesłać na e-maila kacper.m1@interia.pl NAGRODY CZEKAJĄ 🙂 P. Agatka

Ćwiczenia stabilizacja posturalna c.d.

  1. Pozycja wyjściowa leżenie na brzuchu. Ruch – jednoczesne uniesienie wyprostowanych ramion i nóg w górę.
  2. Pozycja wyjściowa klęk podparty. Ruch – uniesienie nogi i przeciwnej ręki przy zachowaniu prostego tułowia.
  3. Pozycja wyjściowa klęk prosty. Ruch – utrzymanie pozycji klęku jednonóż, powoli licząc do 10, zmiana nogi.

Dziś zaproponuję zabawę pt ” Złap piłkę”

Potrzebny będzie nam karton najlepiej po butach, farby, flamastry, mała piłeczka. Na kartonie rysujemy dowolną postać ( zwierzę, roślinę itp.). Wycinamy w środku otwór wielkości piłki lub może być też nieco większy. Zabawa polega na tym, że musimy trafić piłką do naszego otworu.

Jest to dobre ćwiczenie na koordynację wzrokowo- ruchową, małą motorykę, wydłużenie czasu koncentracji uwagi.

Ćwiczenia na stabilizację posturalną

Naśladowanie ruchów różnych zwierząt:

  • ” kotki” – chodzenie w pozycji czworaczej ( klęku podpartym) w różnych kierunkach,
  • ” niedźwiadek” – chodzenie w podporze na rękach i stopach,
  • ” wąż” – pełzanie po podłodze na brzuchu,
  • ” krab”- chodzenie w pozycji kraba ( odwrócone czworaki),
  • ” wierzgający konik” – dziecko znajduje się w przysiadzie, ustawia ręce w podporze na podłodze, odbija się nogami do góry i robi w powietrzu szybkie naprzemienne wymachy nogami.

Siad “W”.

Jest to sposób siedzenia, który pozwala zwiększyć płaszczyznę podparcia i daje dziecku większe poczucie stabilności czy równowagi podczas zabawy. Jeśli dziecko korzysta z tej pozycji przez chwilę i potrafi zmienić ją na inną, to nie ma w tym nic złego i nie musimy się martwić. Gorzej jeśli siad ten jest dominującym sposobem utrzymania pozycji dziecka na podłodze. Najczęściej siadają tak dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym, z tendencją do hipermobilności stawów, mających problemy z równowagą. Szeroka pozycja u dzieci daje im poczucie bezpieczeństwa, zwiększa płaszczyznę podparcia.

Siad “W” może pojawić się też u dzieci, które mają nieodpowiednie kapcie w przedszkolu. Są to sztywne, ciężkie kapcie z wysoką cholewką, nie pozwalające poruszać stopą w stawie sokowym. Jeśli dziecko bawi się na podłodze i chce usiąść na pięty takie buty ( kapcie) uniemożliwiają mu. Nogi rozjeżdżają się a pupa wpada między uda i ma gotowy siad “W”. Pozwólmy dzieciom bawić się na boso. Stopa się wtedy najlepiej kształtuje ponieważ nic ja nie ogranicza.

Siad “W”

  • prowokuje zaokrąglenie pleców,
  • utrudnia oddychanie ponieważ klatka piersiowa jest zapadnięta,
  • utrudnia dziecku mobilność np przenoszenie ciężaru ciała, rotację w osi długiej, sięganie rękami,
  • ustawia biodra w rotacji wewnętrznej,
  • wpływa niekorzystnie na rozwój bioder,
  • powoduje skrócenie mięśni tylnej strony uda.

Jeśli zauważysz taki siad u swojego dziecka, możesz poprosić o zmianę pozycji, zaproponować inny sposób siedzenia lub zabawę ruchową. Warto udać się na konsultację do fizjoterapeuty, aby znaleźć przyczynę i ewentualnie zaproponować odpowiednią terapię.

Ćwiczenia na mięśnie stóp – zachęcam do ćwiczeń!! 🙂 pozdrawiam p.Agatka

https://1drv.ms/u/s!AiRmsiQyjr_jcfSv-yiqsLu77aQ?e=LNY8n1

Zabawa ruchowa ” Rzut na trąbę słonia”

W zabawie tej ćwiczymy koordynację wzrokowo – ruchową, dużą motorykę, celność rzutu.

Przykłady ćwiczeń stabilizacji centralnej

Zalety ćwiczeń stabilizacyjnych:

  • łatwość w utrzymaniu prawidłowej postawy,
  • lepsze poczucie równowagi,
  • lepsza koordynacja prawej i lewej strony ciała,
  • wzmocnienie mięśni tułowia.

  1. Leżenie na plecach. Dziecko przyciąga kolana do klatki piersiowej, obejmuje je rękami i wykonuje delikatne kółeczka nogami w jedną i drugą stronę.
  2. Leżenie na plecach. Dziecko unosi jednocześnie wyprostowaną prawą nogę i wyprostowaną lewą rękę. Na stopę i dłoń kładziemy woreczek. Dziecko musi utrzymać woreczek nieruchomo przez kilka sekund, po chwili zmieniamy strony.
  3. Leżenie na plecach. Dziecko unosi biodra w górę, tworząc “most” pchając jednocześnie piętami w podłoże.
  4. Leżenie na plecach. Dziecko przekłada woreczek lub małą maskotkę z ręki do ręki pod kolanem.

Dziś pracujemy w pozycji leżenia na plecach w kolejnych dniach będą ćwiczenia w innych pozycjach.

Drodzy rodzice.

Zamieszczam tu zdjęcia Waszych dzieci, które dzielnie pracowały na zajęciach. Ćwiczenia i zabawy można wykorzystać w tym wolnym czasie. Pozdrawiam Małgorzata Z.

Ćwiczonka na mięśnie grzebietu 🙂 zachęcam do wspólnych ćwiczeń

https://1drv.ms/u/s!AiRmsiQyjr_jcEyRBRlMr4Duo0I?e=MOwafL

Wiosenne kanapki

Dziś proponuję zabawę w robienie sobie kanapek, śniadania. Mamy już wiosnę, pojawiły się nowalijki, a w związku z tym dużo świeżych warzyw. Wszystkie produkty zrobione są z filcu ( można też początkowo użyć kolorowego papieru). Jest to zabawa polegająca na poznawaniu, utrwalaniu nazw owoców, warzyw, kolorów. Dzieci szczególnie tzw. ” niejadki” oswajają się zjedzeniem. Po takich zabawach można spróbować dać dzieciom świeże warzywa i owoce, nowe smaki do spróbowania ( początkowo dzieci mogą dotykać, wąchać, próbować, nie zmuszamy od razu żeby zjadło całe warzywo, owoc, kroimy na małe kawałki).

Poprzez zabawę dzieci rozwijają motorykę małą, doskonalą koordynację wzrokowo – ruchową.

Co o gimnastyce każdy powinien wiedzieć 🙂

Coś dla dużych i coś dla małych https://1drv.ms/p/s!AiRmsiQyjr_ja7axLMBGZ8Uiq80?e=cZynBs

Pozdrawiam P. Agatka

Zabawa z ryżem

Propozycja na weekend.

Potrzebujemy: ryż biały, różnokolorowe bibuły lub naturalny barwnik, pojemnik z ciepłą wodą.

Barwimy ryż na różne kolory. Pociętą bibułę wrzucamy do pojemnika z ciepłą wodą ( młodsze dzieci robią to pod kontrolą rodziców). Jak woda nam się zabarwi, wyciągamy bibułę i wsypujemy ryż. Jeśli chcemy mieć intensywniejszy kolor trzymamy trochę dłużej.

Ukryte skarby: dziecko ma za zadanie wyszukać w ryżu umieszczonych wcześniej przez rodzica małych zabawek.

Ryżowe obrazki: do kubka z wyciętą dziurką wsypujemy ryż , dziecko ma za zadanie usypać obrazek.

CELE: – rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie koncentracji,ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej, stymulacja zmysłu dotyku, rozwijanie sprawności manualnej.

Propozycja na zabawę dla “nadwrażliwców” oraz dla … niejadków i dzieci z wybiórczością pokarmową.

Galaretkę o dowolnym smaku można:

  • umieścić w zwykłej misce i pociąć na kawałki,
  • dać dziecku pociąć galaretkę lub pozwolić samodzielnie ją wyciągnąć z pojemnika,
  • można wlać ją do gotowych foremek dodając owoce , które po zastygnięciu galaretki dzieci wyciągają jako skarby,
  • można zrobić z niej dowolny obrazek.

Zabawa galaretką daje nie tylko stymulację zmysłu dotyku, ale także węchu i o ile dziecko odważy się spróbować stymulację zmysłu smaku ( jeśli dziecko nie będzie chciało dotykać galaretki można początkowo zastosować rękawiczki gumowe). Zabawy wpływają pozytywnie na stan emocjonalny dziecka , ponieważ nie traktuje ono w tym momencie jedzenia jako posiłku ale jako zabawę.

Zabawy z masą plastyczną

Wpływają na:

  • usprawnianie małej motoryki,
  • rozwój wyobraźni,
  • ćwiczenia koncentracji,
  • rozwój mowy – ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę są usytuowane blisko ośrodków odpowiadających za małą motorykę,
  • ugniatanie powoduję współpracę obu półkul mózgowych.

Masa piaskowa ( przypomina mokry piasek)

Do jej wykonania potrzebujesz piasku i pianki do golenia. Daje dzieciom dużo wrażeń sensorycznych, mieszanie miękkiej pianki z szorstkim piaskiem. Masa nie wysycha, przypomina mokry piasek, można z niej robić babki.

Masa solna ( do wykonania różnego rodzaju ozdób , figur)

Do wykonania potrzebujesz 2 szklanki mąki, 2 szklanki soli, 1 szklanka wody. Do masy można dodać barwniki spożywcze nadając piękne kolory. Po zamknięciu masy solnej w szczelnym opakowaniu można ją wykorzystać następnego dnia.

Sztuczny śnieg ( mokry można z niego lepić kulki)

Do przygotowania sztucznego śniegu potrzebujesz piankę do golenia i sodę oczyszczoną. Domowy śnieg jest bardzo mokry można z niego lepić kulki, można też dodać barwniki spożywcze. Po zamknięciu w szczelnym pojemniku masę można wykorzystać następnego dnia, aby była bardziej plastyczna należy dodać trochę pianki do golenia.

Ciecz nienetonowska ( zmieniająca swój stan skupienia)

Wystarczy zmieszać mąkę ziemniaczaną z wodą w stosunku 2:1. W zależności od zastosowania naszej siły można zrobić kulki, które po chwili się rozpływają, można przelewać ciecz. Jest delikatna i miła w dotyku, można dodać barwniki spożywcze.

Kaszolina ( masa plastyczna z kaszy manny)

Do jej zrobienia potrzebne są dwa składniki kasza i woda. Na jedno opakowanie kaszy manny należy dodać pół szklanki wody i dokładnie wymieszać. Gotowa masa powinna łatwo odchodzić od rąk. Masa jest miękka, można z niej wycinać różne kształty. Można dodać barwnik spożywczy.

Dzisiaj propozycja ćwiczeń z terapii ręki.

Zajęcia usprawniające zdolności ruchowe z panią Agatką – dawniej gimnastyka 🙂


Pani Agatka

O prawidłowej pozycji siedzącej – ciekawostka.

Pani Agatka

“Terapia ręki”

Ręce to doskonały wytwór, to najbardziej precyzyjne narzędzie dzięki któremu badamy, poznajemy świat.
Za ich pośrednictwem dotykamy, odczuwamy, ręce pomagają nam w procesie uczenia się, w nabywaniu rozmaitych umiejętności.
Dzięki nim poznajemy świat, wyrażamy nasze emocje. Ręce jednak nie funkcjonują w odosobnieniu. Powiązane są z tułowiem, dzięki temu uzyskujemy stabilizacje ruchów ramienia i samej ręki. Potrzebne jest to nam podczas wykonywania precyzyjnych ruchów, manipulacji, posługiwania się narzędziami oraz pisania. Terapia ręki ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców jak i dostarczenia wrażeń dotykowych zarówno z zakresu czucia powierzchownego jak i głębokiego.

Podobny obraz


Cel:
– poprawa umiejętności ruchów,
– wypracowanie zdolności skupienia uwagi i patrzenia,
– wzmacnianie koncentracji
– poprawa koncentracji wzrokowo – ruchowej,
– przekraczanie linii środkowej ciała
Objawy sugerujące nieprawidłowości w motoryce małej:
– zaburzenia koordynacji ręki,
– trudności grafomotoryczne,
– niedostosowanie tempa pracy do zadania,
– niechęć do wykonywania czynności, zabaw manualnych,
– problemy z ruchami precyzyjnymi ręki związane z nadmiernym lub za małym napięciem mięśniowym,
– trudności z koordynacją wzrokowo – ruchową.

Najczęściej powodem niepowodzeń w pisaniu są nieprawidłowości w napięciu mięśniowym ręki. Przyczynia się to do szybkiej męczliwości ręki, drętwienia dłoni i palców, nieprawidłowego trzymania narzędzia pisarskiego, niezgrabnego pisania, a w efekcie utraty motywacji i niechęci pisania. Chcąc rozwiązać przyczynę tych trudności wskazane jest zrobienie dziecku diagnozy z zakresu pracy ręki (diagnoza SI, Terapii Ręki).

Pani Małgosia

Ćwiczenia z panią Gosią.

Witam serdecznie. !!!!

Nastąpiła zmiana dnia zajęć z gimnastyki korekcyjnej z WTORKU na ŚRODĘ (czwartek zostaje bez zmian)!!!! oraz Dzieci w grupach !!! Bardzo proszę sprawdzić !!!!

GRUPA SOWY
ŚRODA 8.00 – 9.00
Bardzo proszę o punktualność 🙂
GRUPA SOWY
CZWARTEK 8.00 – 9.00
Bardzo proszę o punktualność 🙂
T. Mikołaj
G. Paweł
J. Antoni
O. Wojciech
K. Filip
K. Jan
Z. Michał
F. Antoni
A. Natalia
K. Kacper
L. Bartosz
L. Julia
M. Wiktoria
K. Eryk
P. Zofia
GRUPA BIEDRONKI
ŚRODA 9.30 – 10.30
GRUPA BIEDRONKI
CZWARTEK 9.30 – 10.30
L. Wiktor
Ś. Zofia
T. Zuzanna
W. Zofia
W. Julia
B. Liliana
M-wska. Zuzanna
L. Anastazja
M-czyk. Zuzanna
H. Piotr
K. Aleksander
K. Marcelina
S. Leon
P. Jagoda
S. Stanisław
GRUPA TYGRYSKI
ŚRODA 11.00 – 11.30
GRUPA TYGRYSKI
ŚRODA 12.00 – 11.00
A. Filip
D. Wojciech
W. Aleksander
S. Teodor
S. Pola
G. Wojciech
H. Hanna
W. Cyprian
S. Iga
S. Jan
N. Kacper
M. Liliana
B. Bartłomiej
J. Anita

Pozdrawiam Pani Agatka