Grupa Sowy – propozycje zabaw ( nauczanie zdalne).

Aktualności Grupa Sowy

Pozdrowienia przesyłają Pani Ewa, Pani Beata, Pani Iwona i Pani Halina

Zabawa 1:  

„Poruszaj się, jak ci zagram”– rodzic zaprasza dziecko na środek pokoju i objaśnia zasady zabawy. Kiedy gra głośno na dowolnym instrumencie (również wykonanym z dostępnych w domu przedmiotów) , dziecko porusza się energicznie w wyznaczonym miejscu. Kiedy gra cicho, dziecko cicho chodzi na paluszkach.

Zabawa 2:   

Słuchanie krótkiego opowiadania o instrumentach „Spacer po ulicy dźwięków” (wg I. Biermann.) Były sobie kiedyś instrumenty: dzwonki, trójkąty, drewienka, bębenki, grzechotki. W przedszkolu często na nich grano. Ale dzieci uderzały w nie bardzo mocno, chcąc uzyskać jak najgłośniejsze dźwięki. Instrumenty nie czuły się dobrze, taka gra była dla nich bolesna. Lubiły, gdy grano na nich delikatnie, lekko. Wydawały wtedy prześliczne, czyste dźwięki. Ich ulubioną melodią była „Ulica dźwięków”.

Zabawa 3:   

„Ulica dźwięków”: wspólne wybranie różnych przedmiotów dostępnych w domu, które mogą być odzwierciedleniem poszczególnych instrumentów, wymienionych w opowiadaniu. Jaki przedmiot i jego dźwięk kojarzy się z dzwonkami, trójkątem, drewienkiem, bębenkiem czy grzechotką? Do zabawy można wykorzystać np.: łyżeczki, pudełka z dowolnymi ziarenkami, drewniane łyżki, taboret itp.

Dziecko siada przed przygotowanymi przedmiotami. Rodzic opowiada. Dziecko, kiedy rodzic wymienia dany instrument, gra na nim cichutko przez chwilę.

Pewnego dnia dzwonki dowiedziały się o istnieniu ulicy dźwięków i postanowiły się tam wybrać. Ponieważ nie mogły znaleźć tej ulicy, poszły do trójkąta, żeby zachęcić go do wspólnych poszukiwań. Dzwonki i trójkąt razem wyruszyły na poszukiwania. Wkrótce spotkały grzechotkę. Gdy usłyszała, gdzie się wybierają, natychmiast zapragnęła z nimi pójść. Dzwonki trójkąt i grzechotka razem wyruszyły na poszukiwanie ulicy dźwięków. Krótko potem wyszły im naprzeciw drewienka, które także chciały iść tam, gdzie udają się inne instrumenty, więc przyłączyły się do nich i maszerowały razem z nimi. Teraz dzwonki, trójkąt, grzechotka i drewienka szły gęsiego i wspólnie muzykowały. Usłyszał to bębenek i tak szybko, jak tylko potrafił, pobiegł do nich i stanął w rządku. Teraz dzwonki, trójkąt, grzechotka, drewienka i bębenek, cicho dzwoniąc, szły jedno za drugim i wciąż poszukiwały ulicy dźwięków. Jednak choć bardzo się starały, nie mogły jej znaleźć! Wyczerpane zatrzymały się, ciężko oddychając. Dzwonki, trójkąt, grzechotka, drewienka i bębenek wydawały przy tym ciche tony i nagle zrozumiały, gdzie jest ulica dźwięków! Dokładnie tutaj, gdzie stały, tu była ulica dźwięków. Dzwonki, trójkąt, grzechotka, drewienka i bębenek spojrzały na siebie i wspólnie stworzyły cudowną melodię. Po chwili dzwonki, trójkąt, grzechotka, drewienka i bębenek wyruszyły w drogę powrotną do domu, gdyż znalazły już ulicę dźwięków. Po długim marszu bębenek pożegnał się, a dzwonki, trójkąt, grzechotka i drewienka poszły dalej. Trochę później pożegnały się drewienka, a dzwonki, trójkąt i grzechotka poszły dalej.  Za chwilę także grzechotka była już w domu. Teraz szły tylko dzwonki, trójkąt, tamburyn. Po kilku krokach dotarły do domu, w którym mieszkał tamburyn. Teraz podróżowały już tylko dzwonki i trójkąt. Gdy trójkąt także dotarł do swojego domu, dzwonki same pobiegły do siebie tak szybko, jak tylko potrafiły, aby móc wreszcie odpocząć. Teraz dookoła jest cicho jak makiem zasiał, a na ulicy dźwięków nic nie słychać.

Zabawa 4:   

Rodzic zaprasza dziecko do stolika. Zadaniem jest wykonanie dowolnego instrumentu przy użyciu butelek, pudełek, pojemników, ziarenek grochu, fasoli, guzików, gumek recepturek itp. Po zakończonej pracy dziecko siada ze swoim instrumentem i próbuje nadać mu nazwę i na nim zagrać. Wspólnie z rodzicem próbuje napisać jego nazwę literami drukowanymi. Następnie na małych prostokątnych karteczkach rodzic drukowanymi literami pisze nazwy znanych dziecku instrumentów muzycznych, które poznał w tym tygodniu. Zadaniem jest odczytanie poszczególnych wyrazów. 

Może się chcesz zainspirować?

Życzymy dobrej zabawy!